22 Kasım 2010 Pazartesi

Araç vizesi ve ruhsat yenileme…



Bizzat yaşarak öğrendiğim ve vatandaşlarımıza yararlı olabileceğini düşündüğüm bilgileri paylaşıyorum…

Aracımın ruhsatında vizeyi işleyecek bölüm kalmadığı için hem ruhsat değişecekti hem de vize olacaktı.

Önce vize için TÜVTURK sitesinde telefonla ya da internet üzerinden randevu alıyorsunuz.

İnternet üzerinden randevu alınabilecek adresi şudur:


Telefonla ise 0.212.444.80.08 no’lu numarayı çeviriyorsunuz ve randevu alıyorsunuz.  Hem internet hem de telefon randevusu için ruhsatınız mutlaka yanınızda bulunsun. Randevuyu mümkünse internet üzerinden alın derim çünkü telefonla uzun süre bekleniyor, bu da size para yazıyor…

Sonra bulunduğunuz il veya ilçedeki şoförler ve otomobilciler odası başkanlığına gidiyorsunuz ve F1 dosyası olarak bilinen matbu evrakları araç bilgileri doldurulmuş olarak alıyorsunuz. Tabi ki 24 TL ödüyorsunuz.

Sonra ver elinizi, randevu aldığınız TÜVTURK istasyonuna…

Randevu saatinden yarım saat önce orda olun derim. Neyse kayıt işlemleri yapılıyor ve sizden 126,5 TL alınıyor. Sıranız geliyor ve araç ilgili personele teslim ediliyor. Yaklaşık 15-20 dakika sonra hafif kusurları, ağır kusurları olan liste elinize tutuşturuluyor. Hafifler bilginize oluyor ama ağır kusurlar giderilmeden vize işlemi tamamlanmıyor.

Ulan neymiş ağır kusurlarım araçta diye bir baktım:

-Arka silecek çalışıyor ama su fışkırtmıyor,

-Sağ çamurluk üstü sinyal lambası yanmıyor,

-Arka koltukta emniyet kemerleri görünmüyor…

Neyse hemen Bucak sanayi sitesine vardım. Sileceğe suyu getirttim. Sinyal lambası sönmüş, değiştirttim. Arka koltuk kemerleri orijinalinde var ama koltuk altına gelmiş, görünür hale getirttim.

Tekrar vize istasyonuna gittim. Artık muayene için sıra almıyorsun ve önceliklisin. Kısa sürede tekrar aracımı aldılar. Eksikleri kontrol ettiler ve vizeyi verdiler.

Artık trafiğe gidip ruhsatı çıkartacağım.

Gelin şimdi araç vize işlemlerini yapan TÜVTURK nedir? sorusuna beraber yanıt arayalım…

TÜVTURK;
Uluslararası standartlarda periyodik araç muayenesi hizmeti veren ve Türkiye’de trafik ve araç güvenliğine katkı sağlamayı hedefleyen konusunda uzman bir kuruluştur.
193 sabit ve 71 gezici istasyonda görevli 3.000 çalışanı ile Türkiye’nin tamamına yaygın bir hizmet vermektedir.
Türkiye’de periyodik araç muayenesinde yetkili ve görevli tek kuruluştur.
Yılda 6 milyon’a yakın araca ilk muayene hizmeti verilmekte, tekrar muayeneleri ve diğer hizmetlerle bu rakam 8,5 milyona erişmektedir.

TÜVTURK KUZEY/GÜNEY/İSTANBUL 
Yönetim Kurulu Başkanı
Erman Yerdelen
Yönetim Kurulu Başkan Vekili
Dr. Peter Konrad Richard Klein
Yönetim Kurulu Üyesi
Alastair Ronald Gibbons
Yönetim Kurulu Üyesi
Hüsnü Akhan
Yönetim Kurulu Üyesi
Horst Gerald Schneider
 Yönetim Kurulu Üyesi
Martin James Dunn

KONSORSİYUM
Doğuş Otomotiv
Türkiye’nin en büyük otomotiv distribütörlerinden biri olan Doğuş Otomotiv, binek araç, hafif ticari araç, ağır vasıta ile endüstriyel motorlar segmentinde 13’ten fazla uluslararası markanın 75’i aşkın yakın modelini Türkiye otomotiv pazarına sunmaktadır. 
TÜV SÜD Grubu
140 yıllık bir geçmişe sahip Almanya menşeli TÜV SÜD grubu, dünya çapında 130 noktada faaliyet göstermektedir. 
Bridgepoint 
İstanbul, Londra, Frankfurt, Paris, Milan, Madrid, Varşova ve Helsinki’de de ofisleri bulunan Londra merkezli bir özel sermaye fonudur. 25 yıllık geçmişi boyunca Bridgepoint çeşitli sektörlerde büyüme potansiyeline sahip şirketlere 12 milyar Avro değerinde sermaye yatırımı yapmış ve bugün de 5 milyar Avro değerindeki BEIV adlı 4. fonunu yönetmektedir.

Devlet Gelirleri
Yapılan her muayeneden alınan bedelin önemli bir kısmı 20 yıl boyunca artan oranlarda devlet kasasına gelir olarak eklenecektir. İlk 3 yılda muayene ücretlerinden elde edilecek gelirin yüzde 30’u, takip eden 7 yılda gelirlerin yüzde 40’ı, son 10 yıllık işletim döneminde ise, araç muayene gelirlerinin yüzde 50’si devlete aktarılmaktadır

Not: Bu bilgiler resmi internet sitesinden alınmıştır.

Bazı gazete ve haber sitelerinde yer alan bilgilere bir göz atalım mı?

-2010 yılında 10 milyon araç muayene olmuştur.

-Araç muayenesi 20 yıllık süreyle 613.5 milyon dolara Akfen-Doğuş-Tüvsüd Ortak Girişim Grubuna ihale edilmiştir. Ulaştırma Bakanlığı ile imtiyaz sözleşmesi yapılmıştır.

-Buna göre, ihaleyi kazanan konsorsiyum, muayene istasyonlarını 20 yıl boyunca işletecek, bu süre sonunda işletme hakkını devlete (Ulaştırma Bakanlığı’na) iade edecek. Konsorsiyumun oluşturacağı altyapı, imtiyaz süresi sonunda şirkette kalacak.

-20 yılda 9.3 milyar dolar ciro elde edilecek. Cironun ortalama yüzde 46’sı Maliye Bakanlığı’na kalacak. Maliye Bakanlığı ayrıca KDV gelirlerini de alacak.
-Eski araç muayene istasyonları kapatılacak.

-Muayene olmayan araçlara her ay için yüzde 5 faizli ceza uygulanacak.

-Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk, 189 araç muayene istasyonunu bir an önce açmak istediklerini belirterek, ‘Ne kadar çabuk açarsak o kadar çabuk para kazanmaya başlarız. Aksi takdirde açmadığımız şehirde tüm araçlar mevcut istasyonlara gider’ dedi. Şahenk, tüm altyapı çalışmalarının bittiğini ve istasyonların hızlı bir şekilde açılmaya başlayacağını belirterek, ‘2006 yılının ilk yarısında istasyonların büyük bölümü açılmış olacak’ diye konuştu. Yapacakları yatırımın ise 100-150 milyon dolar civarında olacağını belitti.

Gelelim zurnanın zırt dediği yere…

Neye?

Kişisel düşünce ve yorumuma…

Yılda 10 milyon araç vizesinden kabaca 1 milyar dolar ciro yapılacak. Bu da 20 yılda 20 milyar dolar eder. Yani ‘’20 yılda 9.3 milyar dolar ciro elde edilecek’’ hesabı hem yanlış hem manipülasyondur. Bakın, bir de ben hesap yapayım. Bugün araç vizesi için TÜVTURK sistemine 126 TL ödedim. Yaklaşık 83 dolar falandır. 10 milyon araç vizesinden 830 milyon dolar elde ediliyor. Diğer gecikme cezalarını, eksoz muayenesini ilave edin yaklaşık 1 milyar dolar yıllık ciro demektir.

Bunun yüzde 30’u (300 milyon dolar) devlete, geriye kalan yüzde 70 (700 milyon dolar) ise TÜVTURK sistemine…

Bir kere imtiyaz sözleşmesiyle ihaleyi alanlar daha ilk yıl ana parasını aldılar. Geriye kalan 19 yılda gelsin karlar, gitsin karlar… Ohhh ne güzel düzen yahu:) Dilber paracıklarımız elin yabancısının kasasına gidiyor yahu::))

Kim yönetiyor bu sistemi?

Yabancılar…

Nerden anladım?

Yönetim kuruluna bakın, siz de anlarsınız…

Ha hizmet kalitesi iyi mi?

Allah var, eskiye göre çok iyi…

Peki, bunu bir devlet organı yapamaz mı?

Yapar ama paranın döndüğü yani liberalizmin borusunun öttüğü her yerde usulsüzlük, rüşvet kaçınılmazdır. Yani bu sistemde devletin bu işi götürmesi olanaksızdır.

Ben söyleyeceğimi söyledim, artık gerisi sizin fikir ve düşüncenize kalmıştır.

Saygı ve sevgilerimle…

Ömer Özdamar/Burdur-Bucak/22 Kasım 2010
Bu yazı daha önce counter kisi tarafından okundu.

Hiç yorum yok: